Tone down the edge of an itchy stone

2017
Performance,
Duration: 3 hours
Photo by Polymnia Tsinti
Urban Collage residency workshop
Loukia & Michael Zampelas Art Museum in Nicosia (CY)
Material: Gravel ground and stones from the buffer zone between Greek and Turkish Cyprus in Kaimakli (an urban area of Nicosia), sandpaper and flowers of the Bougainvillea

During my performance-based research at the Urban Collage residency workshop in Nicosia (CY) I collected empirical data through my sense of touch, such as gravel ground and stones from the buffer zone between Greek and Turkish Cyprus. The gravel ground and stones were placed in a circle inside Loukia & Michael Zampelas Art Museum in Nicosia (CY) and used as marking objects. Around the circle white light flowers (Bougainvillea) from the garden and a line of sandpaper were rested. I laid a line of sandpaper in front of the feet of the audience and started drawing and sanding with the stone in a straight line, to soften the edges. A spectator joined at the other end of the sandpaper and we created together an on-going movement to shape a line. The repetitive rhythm of a scratching stone echoed in the museum, a dialogue without words.

The stones were filed to dust but also became refined gems. Traces of dust lines were spread on the floor as a memory of the conflict, dialogue and the
demarcation. My body and material transcend the intimate discomfort of
the historically divided area of conflict to create dialogues about tactility and segregation.

More images

In Nicosia (CY), op de grens van Grieks- en Turks-Cyprus (CY) verzamelde ik mijn ogen dicht gegevens d.m.v. mijn tastzintuigen. Het grind en de stenen uit deze bufferzone irriteerden mijn voeten, terwijl de wind uit alle windrichtingen om mijn lichaam waaide. Dit sensitieve onderzoek werd abrupt onderbroken door een soldaat, die in vriendelijk Grieks meedeelde dat hij onze veiligheid niet kon garanderen. Het contrast tussen mijn subtiele observaties van de natuur en de harde werkelijkheid van het (historische) menselijk conflict heb ik gebruikt voor mijn performance Tone down the edge of an itchy stone ( Nicosia (CY), 2017).

Tijdens deze performance gebruikte ik de stenen en het grind van de bufferzone als tekenmateriaal. Ik rolde een meter schuurpapier uit aan de voeten van het publiek en schuurde een steen om de randen te verzachten. Een toeschouwer aan het andere eind van het schuurpapier bukte zich om samen met mij te schuren in een rechte lijn. Het repetitieve ritme van een krassende steen weergalmde in het museum als een dialoog zonder woorden. De stenen werden vermalen tot stof, dat zich over de vloer verspreidde en zo sporen achterliet ter herinnering aan het conflict, de dialoog, de grens en de ontstane verbondenheid. Vanuit mijn persoonlijk ongemak over het historisch verdeelde conflictgebied, creëerden mijn handelingen en het materiaal dialogen over verdeeldheid en verbinding.